Maandag 21 okt., laatste dag in male ward

21 oktober 2019 - Moshi, Tanzania

Habari za jioni!

Vanochtend had Mercy weer pannenkoeken gemaakt, zo lekker!

Het had vannacht heel hard geregend dus de wandeling naar het ziekenhuis duurde twee keer langer dan normaal, het was overal zo glibberig! Eerst heb ik bijna een uur met de dokter van male ward gepraat over universiteiten hier en in ons land. Daarna zijn we begonnen met de ward round. Er was een nieuwe patiënt bij gekomen met HIV/AIDS. Verder zijn er afgelopen weekend geen patiënten bijgekomen maar wel een aantal ontslagen. We waren dus snel klaar met de ronde. Toen ben ik met Lilian schoon beddengoed en dressing packs voor de wonden gaan halen. Vervolgens hebben we de wonden schoongemaakt en toen we daar mee klaar waren, was het al tijd voor medicatie. Afgelopen week heb ik steeds meegekeken met de medicatie en dingen aangegeven, maar nu heb ik de medicatie zelf gegeven. Het is maar een klein dingetje, maar ik vind het fijn dat ik echt iets kan doen. Op de afdeling loopt een jongen rond (ik denk een student fysiotherapie, want hij helpt twee jongens met het weer zelfstandig lopen) en hij wilde graag Nederlands leren. Dus heb ik hem wat dagelijkse Nederlandse woordjes en zinnetjes geleerd, die die heeft opgenomen om thuis te oefenen. Hoe hij Nederlands woorden en zinnen uitspreekt, klinkt heel grappig haha. Zijn doel is om in 33 talen dagelijkse woorden en zinnen te kunnen zeggen. In 8 talen kan die het al. Daarna hebben we een foto gemaakt met het personeel op de ward, want vandaag was mijn laatste dag op de male ward. Morgen ga ik samen met Vanessa naar labour ward.

Thuis heb ik geluncht en daarna lekker gelezen. Een relaxte middag! Dat was wel even fijn na dit drukke weekend. Daarna samen met Mercy avond gegeten. Ze had spaghetti gemaakt met een groentesaus en vis. De vis koopt ze in z’n geheel in en die laat ze in 4 grote stukken snijden. Vanavond had ik dus ook een groot stuk vis met graatjes en al haha. En dan dat eten met alleen een vork! Hier eten ze namelijk nooit met vork EN mes. Niet de makkelijkste manier om een vis met graatjes te eten... het smaakte wel heel goed!

Nu ga ik lekker nog even leven en Friends kijken en dan lekker slapen!