Zaterdag 5 okt. De Kilimanjaro beklimmen!

5 oktober 2019 - Kilimanjaro Nationaal Park, Tanzania

Jambo!

Om 8 uur vanochtend werden we opgehaald door Oscar die onze day hike regelde. Toen moesten we eerst anderhalf uur rijden om op 1800 meter op de Kilimanjaro te komen. Vanuit daar begonnen we met onze hike. Eerst moesten we onze plastic waterflesjes nog inleveren en kregen we thermosflessen, want ze willen geen plastic afval op de berg, wat goed te begrijpen is. Ze zijn hier wel op een aparte manier heel overdreven met plastic, plastic tassen zijn helemaal verboden en deze mag je ook niet het land mee innemen (is mij wel gelukt). Maar vervolgens staan de winkels vol met wc papier rollen die elk apart zijn ingepakt in plastic...

Maar goed, nadat we onze flesjes hadden ingeleverd, begonnen we aan onze hike. Het had de hele tijd al geregend, maar nu was het gelukkig droog. Helaas was het wel erg benauwd dus we hadden al snel allemaal een natte rug van het zweet!

Tijdens het hiken hebben we hele mooie natuur gezien inclusief apen!! Kijk maar bij de foto’s😉

Na 8 km te hiken waren we 900 meter hoger, op de eerste stop (2700 meter). Daar hebben we geluncht en toen zijn we nog een kwartiertje omhoog gelopen naar een krater waar je heel mooi uitzicht op de top van de Kilimanjaro zou moeten hebben... helaas was het mistig en bewolkt en zagen wij dus helemaal NIKS. Toen zijn we begonnen aan de daling en precies op dat moment begon het te regen. In het begin nog niet zo hard maar dat kwam daarna. Alle paden zijn of rotsen of zand en alles werd dus heel glad. Mijn schoenen waren niet de beste schoenen om een berg af te dalen en dus ben ik 3 keer bijna uitgegleden in de modder. Een van de twee gidsen (de oudste, ik denk rond de 70) zag dat en toen moest ik hem een hand geven. Vervolgens heb ik dus de halve afdaling met een 70-jarige Afrikaan hand in hand moeten lopen😂een beetje ongemakkelijk was het wel maar ik ben tenminste niet gevallen!

We zijn omhoog gekomen in 2 uur en 20 minuten terwijl de meeste er 3 tot 4 uur over doen. We waren dus heel snel boven maar over het afdalen hebben we ongeveer even lang gedaan. Ik was zo blij toen we eindelijk weer bij de poort waren, want er leek geen einde aan te komen! Daarna weer anderhalf uur teruggereden, lekker gedoucht en gegeten. Nu liggen we allemaal even uit te rusten op bed en dan gaan we dadelijk wat drinken met Anna, een Duits meisje uit een ander gezien. Zij gaat morgen namelijk weer naar huis.

Fijne avond allemaal!

1. Twan&bea:
    5 oktober 2019
    Hoi Hannah, een zware klim en afdaling zeg. Hele mooie foto’s. Knap gedaan, weer een paar kilootjes lichter? Vannacht zul je wel goed kunnen slapen na zo’n lange en zware tocht. Welterusten voor straks. Papa.
  2. Anneke Van Ginkel:
    5 oktober 2019
    Het is een land net tegenstrijdigheden😉
    En wie kan er zeggen dat die hand in hand gelopen heeft met een 70 jarige Afrikaan dat is toch ook een hele eer😇 knap van jou hoir om zo'n hike te doen
  3. Ton en Petra:
    5 oktober 2019
    Fantastisch, wat een leuke invulling van je vrije dag. Gelukkig onder goede begeleiding hand in hand de berg af. Levert wel prachtige plaatjes op hoor...
  4. Judith:
    5 oktober 2019
    Hi Hannah! Leuk om zo mee te kunnen lezen! We hebben vandaag op de familie dag wel aan je gedacht hoor: check morgen de filmpjes 😁. Groetjes Judith
  5. Harriëtte:
    Grappig, dat plastic...
    Rare mensen die Afrikanen !
  6. Sandra levi:
    Prachtige tocht!!!!
    Benieuwd wat je vandaag gaat doen!!!
    Kus!
  7. Mari brabers:
    Hi Hannah, bijzondere eerste week zo, prachtige ervaring! Groetjes Mari
  8. Corrie:
    Heel leuk Hannah,topper!
  9. Alphons:
    6 oktober 2019
    Mooi verhaal Hannah! Toch maar mooi de Kilimanjaro beklommen......met thermosfles. Veel succes en we zijn trots op je! X