Naam:
108
Video’s:

Over mij

Hoi allemaal!

Leuk dat jullie mijn reisblog bezoeken! In 2018 heb ik mijn gymnasium afgerond. Vervolgens ben ik gestart met de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in s'-Hertogenbosch. Begin mei ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch echt heel graag geneeskunde wil studeren. Als je hier in mei achterkomt, ben je natuurlijk veel te laat met aanmelden en dus heb ik ervoor gekozen om mijn eerste jaar Food Innovation af te maken en daarna een tussenjaar te nemen. Inmiddels heb ik mijn propedeuse Food Innovation binnen en heb ik de eerste helft van mijn tussenjaar al redelijk volgepland!

Ik heb altijd al heel graag naar Afrika gewild om daar iets voor de mensen te kunnen betekenen. Dit tussenjaar geeft mij nu de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Over een paar maanden is het dan eindelijk zover: ik ga dan een maand naar Tanzania om vrijwilligerswerk te doen! Ik vind het echt heel erg spannend om dit avontuur aan te gaan, maar ik heb er tegelijkertijd ook heel veel zin in!

Over mijn reis

Maandag 30 september is het zover, dan stap ik in het vliegtuig op naar Tanzania. Hier zal ik verblijven in een gastgezin. Wat ik hier heel leuk aan vind, is dat je op deze manier echt de cultuur leert kennen. De organisatie die mijn vrijwilligerswerk regelt is ProjectsAbroad.

Ik zal gedurende mijn verblijf vrijwilligerswerk gaan doen in het St Joseph Hospital in Moshi. Dit is een klein ziekenhuis met in totaal 150 bedden en 19 artsen!

Ik ben me erg van bewust dat we het in Nederland heel erg luxe hebben en dat bijna alles mogelijk is in het Westerse ziekenhuis. Daarentegen weet ik ook heel goed dat ziekenhuizen in Afrika heel armoedig kunnen zijn en dat veel mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Zo moeten vele vrouwen meteen na de bevalling kilometers naar huis lopen en vanaf dat moment alles zelf doen, terwijl wij hier een basispakket hebben waarbij de vrouw acht dagen kraamhulp in huis heeft.

Omdat ik nog geen medische ervaring heb, mag ik natuurlijk geen medische handelingen verrichten. Ik zal dus vooral met artsen en verpleegkundigen meelopen en hun observeren bij de behandelingen, spreekuren en operaties. Ik hoop dat ik veel kennis op kan doen in Tanzania, zowel medisch als cultureel.

Daarnaast wil ik zeker het een en ander van het land en de wilde dieren zien. In de weekenden hoop ik dan ook op safari te kunnen gaan en de nationale parken te kunnen bezoeken!

Bezochte landen

Ik heb 14 landen (6%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Marokko, Nederland, Oostenrijk, Spanje, Tanzania, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk.