Maandag 7 okt., mijn tweede week begint

7 oktober 2019 - Moshi, Tanzania

Jambo!

Mercy had gisteravond mandasi gemaakt, een soort zoet gefrituurd broodje, heel lekker! Dus dat was ons ontbijt vanochtend met natuurlijk een banaan, zoals we elke ochtend doen, want ze komen hier om van de bananen haha!

Vandaag was de eerste dag op de female ward. Frederikke en Martine zijn deze week ook de hele week op die afdeling dus dat is wel fijn! Er was een verpleegkundige, een man van ongeveer 25 denk ik en hij vroeg wie wij waren en waar we vandaan kwamen. Toen ik me voorstelde als Hannah uit Nederland, kreeg ik die reactie “oh then you’ll be my girlfriend, you’re nice.” We hebben de eerst de bedden verschoond en opgemaakt totdat de dokter kwam. Om 9:30u begonnen we met de ward round. Dit was de langste ward round die ik heb gehad haha, pas om half 2 waren we klaar. De dokter is heel aardig en vertelt bij elke patiënt heel veel over de ziekte, de medicatie en behandeling. Soms begrijp ik het niet helemaal dus dan sla ik de ziektes op zodat ik ze zelf even goed kan opzoeken.

Ik zag bij de reacties de vraag staan of de familie van de patiënten verantwoordelijk is voor de verzorging en dat is inderdaad zo! Vaak zie je dus dat er rond 09:00u een familielid is die eten komt brengen, daarna om 13:00u weer en in de avond ook. Daarnaast is er volgens mij maar 1 douche per afdeling die de patiënten moeten delen. Er is ook een wc, maar de meeste patiënten kunnen niet goed langer lopen en die hebben dus een emmer met deksel onder het bed staan waar ze hun behoeften moeten doen. Voor het wc papier is de familie ook verantwoordelijk.

Een zorgverzekering is hier niet verplicht en er zijn hier meer patiënten die geen verzekering hebben dan wel. Dus er zijn vaak patiënten die hun medicijnen niet kunnen betalen. Dan krijgen ze een alternatief medicijn wat waarschijnlijk minder effectief is...

Toen we klaar waren met de ward round was er niks meer te doen dus toen zijn we naar huis gegaan. Ik had de sleutel in bezit, maar die was ik vergeten en Mercy was weg. Dat was niet heel slim🤔gelukkig hoefden we niet lang te wachten want Mercy had iemand gestuurd om de sleutel te komen brengen.

Daarna hebben we geluncht en een beetje gelezen. Als avondeten hadden we... 3x raden... banana stew. En als toetje hebben we een marmer cake die Mercy heeft gemaakt!!

Bye!

1. Twan&bea:
    7 oktober 2019
    Het klinkt weer goed Hannah. Ook hoor ik nu hoe goed we het in Nederland hebben. Het is in een Nederlands ziekenhuis vergeleken met het ziekenhuis in Tanzania een hotel. Groetjes en een dikke knuffel van papa.
  2. Mijntje:
    7 oktober 2019
    Nou Hannah, zo te lezen leer je heel veel bij! Ik weet al een leuk cadeau voor jouw verjaardag : een 🍌🍌 taart ;)
  3. Twan&bea:
    Hey schatje
    Tja , wat n contrast met onze ziekenhuizen!!
    Sinds kort is er bij ons in het ziekenhuis
    een ‘a la carte’ eten voor elke patiënt...!
    Weer het andere uiterste..🤔

Je leert een hoop daar hannah!

Xxx 💋 van tante lola, tante Bri en mama
  4. Sandra levi:
    Weer een leerzame dag!!!
    Hoeveel vrouwen liggen er op de afdeling??
    Als er geen familie is wie zorgt er dan voor hun????
    En een bananenpannenkoek is ook lekker........
    Succes morgen!😘
  5. Ans:
    8 oktober 2019
    Hallo Hannah,
    In het ziekenhuis is het volgens mij afzien voor de patiënten. Ben wat dat betreft blij dat ik in Nederland woon.
    Maar volgens mij wordt je door Mercy vertroeteld met al die lekkere maaltijden!
  6. Corrie:
    8 oktober 2019
    Mooi om je verhalen te lezen
    Succes😘