Dinsdag 15 okt.

15 oktober 2019 - Moshi, Tanzania

Habari za jioni!

Vandaag voor ontbijt had ik mandasi (de zoete gefrituurde broodjes), een banaan en thee massala met melk. Thee massala is een thee met heel veel specerijen waaronder kaneel. Heel spicy dus😜Met melk erbij is het een soort van witte chocolademelk met veel verschillende specerijensmaken. Op de male ward zijn we begonnen met het opmaken van de bedden. Toen we daar mee klaar waren, was de dokter er, klaar om te beginnen aan de ward round. De dokter van de male ward is een stuk ouder dan de andere en heeft dus ook een speciale tafel op wieltjes die omhoog kan, zodat hij geen last krijgt van z’n rug. Hij heeft een hese en zachte stem en dus is het best lastig om te horen wat hij zegt. De twee Tanzaniaanse studenten en de Duitse student zijn er ook bij dus die leggen het meeste aan mij uit. Lilian, de hoofdverpleegkundige, is heel aardig!! Ze is heel enthousiast en betrekt mij overal bij! Op de afdeling ligt een hele oude man met prostaatkanker, waar ze eigenlijk niks meer aan gaan doen. Zijn bovenbenen zijn even dik als mijn armen en er zit geen grammetje vet maar aan z’n lichaam. Hij kan niet lopen en heeft ook geen kracht meer om zichzelf een beetje omhoog te duwen van het bed. Hij moest helemaal schoongemaakt worden en een nieuwe luier krijgen. Dus na de ward round hebben we dat gedaan. Hij ligt op de zaal met 7 andere mannen en er is dus geen privacy. Ze hebben een scherm dat ze half om het bed heen zetten, maar alsnog kan iedereen hem zien. Ik had echt met hem te doen, toen die daar naakt moest staan om schoongemaakt te worden. Maar ja, zo gaat het hier... het schoonmaken gebeurt trouwens door familieleden, wij hebben alleen geholpen met ondersteunen en aankleden. Daarna hebben we zijn bed verschoond.

Tegenover de male ward zit de high altitude medicine clinic. Wanneer iemand de Kilimanjaro gaat beklimmen en last krijgt van hoogteziekte, worden zij opgebeld en vliegen ze er met de helikopter heen. De arts vertelde dat ze er meestal binnen 5 min. zijn.

Tot slot hebben we de medicatie ronde gedaan. Deze ging heel snel en daarna ben ik naar huis gegaan. Het was weer een langere dag, rond 15:00u ging ik naar huis. Toen heb ik met mercy cinnamon rolls gebakken, ze had daarmee speciaal op mij gewacht, heel lief! Voor het avondeten hadden we iets met linzen, uien, paprika en kokos (de naam ben ik vergeten). Daarnaast hadden we chapati en als toetje ananas! Heel lekker dus!

Na het eten zijn we even snel naar een klein supermarkten gegaan, want Mercy was vergeten wc-papier te kopen en het is toch wel handig om dat in huis te hebben haha. Nu zijn de cinnamon rolls klaar, dus daar gaan we lekker van genieten! Vanavond komt Tatiana weer thuis, dus dat is ook gezellig!

Tot morgen!

1. Ans van Heertum:
    15 oktober 2019
    Je leert er veel! Allemaal weer nieuwe ervaringen. Mooi en verrijkend denk ik.
    De broodjes zien er heerlijk uit.
  2. Twan&bea:
    15 oktober 2019
    Ach wat sneu die zieke oude man...😢 en eigenlijk geen privacy ..

Fijn dat Tatiana vanavond er weer is?
    Nog plannen?
    💋mama
  3. Sandra levi:
    15 oktober 2019
    Klinkt als een volle en leuke dag!
    Je kamergenote weer thuis dus helemaal goed!
    Lekkerslapen en een big hug!!
  4. Ellen Merrelaar:
    15 oktober 2019
    Leuk Han, dat je op deze afdeling ook met de directe patiëntenzorg betrokken bent!
    Wat een ervaringen , zeg!
    Een dikke knuffel van mij😘
  5. Harriëtte:
    15 oktober 2019
    Zou spannend zijn om een keer met die helikopter mee te mogen vliegen.
    En hoogteziekte? Is dat net zoiets als caisson, bij duikers?
    Weet u dat, dokter Hannah?
    Zuster Harriëtte weet het niet....