Woensdag 2 okt., mijn eerste dag in het ziekenhuis

2 oktober 2019 - Moshi, Tanzania

Habari!

Vandaag was mijn eerste dag in het ziekenhuis. Rond 7 uur vanochtend werd ik wakker, ik had lekker geslapen en de temperatuur was fijn ‘s nachts. Ik heb zelfs m’n deken nodig gehad! Ik heb me aangekleed en ben gaan ontbijten. Mercy had hele lekker pannenkoeken gemaakt voor het ontbijt! Het smaakte echt heel nog maar na anderhalve pannenkoek zat ik echt heel vol...

Rond 8:30 ben ik met Frederikke en Martine naar het ziekenhuis gelopen (ik ben blij dat zij ook daarheen moeten, want zelf zou ik de weg echt nog niet weten😅)

Toen ik net op de afdeling kwam, was er geen dokter of verpleegkundige. Deze zijn er allemaal pas rond een uur of negen, dan begint de ward round. Toen er een dokter aankwam, stelde ik me voor, maar hij reageerde met “oke” en keek me niet eens aan, heel erg op m’n gemak voelde ik me dus niet... later bleek het een misverstand te zijn. Hij was heel aardig en vertelde me heel veel. De meeste Afrikanen praten erg zacht Engels dus ik had soms wat moeite om hem te verstaan... tijdens de ward round zijn we gaan kijken hoe het met de patiënten ging. De meeste kinderen hadden een longontsteking en kregen een antibioticum daarvoor. Na de ward round moesten er 2 ontslagbrieven worden geschreven. Deze mocht ik schrijven van de dokter. In het ziekenhuis is een computer aanwezig en die wordt amper gebruikt, dus overal wordt papier voor gebruikt.

Toen we daar mee klaar waren, kwam Judith, zij is hoofdverpleegkundige van de afdeling. Zij heeft me laten zien hoe een katheter eruit werd gehaald. Ik weet niet hoe ze dat in Nederland doen, maar hier wordt met een spuitje de lucht uit het ballonnetje gezogen en dan wordt de katheter eruit getrokken. Om 12 uur ‘s middags hebben we de patiënten hun medicatie gegeven en daarna moesten er maandelijkse rapporten worden opgemaakt. Ze hebben een groot boek, waarin elke patiënt wordt opgeschreven met de diagnose en medicatie. Aan het eind van de maand moet dit hele boek worden doorlopen om te kijken hoeveel patiënten er waren van welke leeftijd en welk geslacht. Ook moesten we kijken hoeveel mensen met diarree er waren enz. Tot slot moest er een top 10 meest voorkomende ziektes van de maand worden gemaakt. Dit is dus best veel werk en ik heb niet veel met patiënten gedaan, maar ik weet nu wel hoe het allemaal werkt in dat ziekenhuis dus dat is fijn! Judith is heel lief en ze was heel geïnteresseerd in me! Ze vroeg of ik nog broertjes of zusjes hadden en was heel verbaasd toen ik zei dat ik enigkind was haha. Ook vroeg ze welke religie ik had en toen ik die vraag beantwoorde kon ze d’r horen helemaal niet geloven! Ze kan zich niet voorstellen om te leven zonder in een god te geloven.

Om 14:00u zijn we naar huis gegaan. Toen hebben we onze bikini aangetrokken en zijn we door Snap (hij haalde mij ook mee op van het vliegveld) naar een zwembad gebracht. Daar hebben we geluncht en lekker gezwommen, maar het weer was niet geweldig helaas... de zon scheen niet en ik had het zelfs koud toen ik uit het water kwam!

Daarna zijn we weer naar huis gegaan, waar Mercy aan het koken was. Ze heeft een hele handige rasp voor kokos (zie foto’s). Het is een krukje waar je op gaat zitten met aan het uiteinde een rasp. Hieronder zet je een bak en dan begin je gewoon met raspen.

Toen hebben we lekker gegeten en daarna uno gespeeld met z’n vijven!

Weer een redelijk lang verhaal😅             Tot morgen!

1. Sandra levi:
    Goh Han
    Klinkt goed allemaal!!
    Zijn ze leuk die meisjes die ook bij Mercy verblijven??
    Ver lopen naarhet zh?
    Ben blij dat alles goed verloopt!!
    Een goed begin....
    Succes en een dikke kus
  2. Twan&bea:
    He schatje,
    Wat een belevenissen en je mag al ontslagbrieven schrijven ... Heel byzonder !
    Het gaat er wel anders aan toe dan bij ons maar hier hebben we dan ook te maken met veel overdaad!!
    Je wordt goed in de watten gelegd door Mercy .... Zo lieff
    X dikke kus , paps en mams
  3. Ans en Wim:
    Klinkt goed Hannah!!
    Komt relax over zoals je schrijft.
    😘
  4. Ellen Merrelaar:
    Hé lieve Han,
    Het klinkt als een eerste geslaagde dag!
    Heb je werkelijk al ontslagbrieven moeten schrijven? of heeft de arts ze gedicteerd?
    Wordt de familie van de patiëntjes ingezet voor de basale zorg zoals wassen,verschonen en eten geven? Daar ben ik erg benieuwd naar!!
    Verder vind ik dat je het erg getroffen hebt met Mercy...wat een lieve en zorgzame vrouw!
    Jullie zijn ,geloof ik, al een echt gezinnetje !!
    Voor nu ..slaap lekker en morgen gezond weer op!
    Dikke kus en ik denk aan je😘
  5. EusJelMaxYoup:
    3 oktober 2019
    Zo te zien wordt er goed voorbije gezorgd, lekker een pannenkoek als ontbijt. Met stroop toch wel 😂. Idd handig zo een kokos rasp, leuke foto. Veel plezier en gr. 😊👍
  6. Manon:
    3 oktober 2019
    hé lieve dappere, wereld reizende vrijwilliger.
    Leuk om je verhalen te lezen. Wat ga je mooie dingen meemaken. Veel plezier.
    Dikke knuffel Manon